Literaturverzeichnis

  • Addams, J. (o.J.). Jane Addams: On Education. With a new introduction by Ellen Condliffe Lagemann: Transaction Publishers.
  • Addams, J. (1902). Democracy and social ethics [microform]. New York: Macmillan.
  • Addams, J. (1904): The Arts and Crafts in American Education. Bailey, M. (Hg.). The Chautauquan, Volume 39. Princeton, S. 272.
  • Addams, J. (1910/1938). Twenty Years at Hull-House. New York: The Macmillan Company.
  • Addams, J. (1910). Twenty years at Hull-House with autobiographical notes. New York: Macmillian.
  • Addams, J. (1912/2002). A New Conscience and an Ancient Evil. Urbana: University of Illinois Press.
  • Alexander, R. (1997). Hull-House in Chicago. In R. Lindner (Hrsg.), Wer in den Osten geht, geht in ein anderes Land. Die Settlementbewegung in Berlin zwischen Kaiserreich und Weimarer Republik (S. 61–77).
  • Althans, B. (2007). Das maskierte Begehren : Frauen zwischen Sozialarbeit und Management. Frankfurt am Main: Campus.
  • Arruzza, C., Fraser, N. & Bhattacharya, T. (2019). Feminismus für die 99%. Ein Manifest (Erste Auflage).
  • Bernard, L. & Bernard, J. (1943). The Origins of American Socology. The Social Science Movement in the United States. New York: Thomas Y. Crowell Co.
  • Braches-Chyrek, R. (2013). Jane Addams, Mary Richmond und Alice Salomon. Professionalisierung und Disziplinbildung sozialer Arbeit. Opladen: Verlag Barbara Budrich.
  • Braches-Chyrek, R. (2017). Soziale Arbeit zwischen Reform und Revolution – rekonstruktive Betrachtungen. In: R. Braches-Chyrek & H. Sünker (Hrsg.), Soziale Arbeit in gesellschaftlichen Konflikten und Kämpfen (S. 231–243). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.
  • Brandt, L. (1910): Review of Medical Sociology by J. P. Warbasse. Survey, February.
  • Bromberg, K., Hoff, W. & I. Miethe (Hrsg.), (2012). Forschungstraditionen der Sozialen Arbeit. Materialien, Zugänge, Methoden. Opladen: Barbara Budrich.
  • Burgess, E. W. (1923). The Interdependence of Sociology and Social Work. In: Social Forces, 1 (4), 366–370.
  • Darwin, C. (2016) Die Fahrt der Beagle. Darwins illustrierte Reise um die Welt. Darmstadt: Theiss.
  • DeVault, M. L. (2007). Knowledge from the Field. In: C. J. Calhoun (Hrsg.), Sociology in America. A History (S. 155–182). Chicago: Univ. of Chicago Press.
  • Dewey, J. Democracy and Education The Middle Works.
  • Dewey, J. (1896). The Reflex Arc Concept in Psychology. In: Psychological Review, Psychological Review (3), 357–370. Link [07.09.2019].
  • Dewey, J. (1897). Mein Pädagogischer Glaube. Übersetzung ins Deutsche: Helmut Schreier. In John Dewey. The Early Works, 1882 - 1892; 5: 1895-1898. Early Essays. Zuerst publiziert in: “School Journal” LIV (January 1897), 77 - 80. Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press. Link [05.11.2020].
  • Dewey, J. (1902). The School as Social Center. In: THE ELEMENTARY SCHOOL TEACHER, 3 (2), 73–86.
  • Dewey, J. (1993). Demokratie und Erziehung. Eine Einleitung in die philosophische Pädagogik. Weinheim: Beltz.
  • Dewey, J. (1997). Experience and education. New York: Simon & Schuster.
  • Dewey, J. (2003). Philosophie und Zivilisation. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Encyclopedia of Chicago. Hull House Maps Its Neighborhood.Link [05.11.2020].
  • Farrell, J. C. (1967). Far Beloved Lady: A History of Jane Addams‘ Ideas on Reform and Peace. Baltimore, Maryland: Johns Hopkins University Press.
  • Fitzpatrick, E. F. (1994). Endless crusade. Women social scientists and Progressive reform (1st Oxford University pbk. ed.). New York: Oxford University Press.
  • Food as Reform. Link [05.11.2020].
  • Gehrmann, K. (2018). Der Dschungel (Graphic Novel, Originalausgabe). Hamburg: Carlsen.
  • Gilman, C. P. (2005). Die gelbe Tapete. Übersetzt von Alfred Goubran (Erstausg). Wien: Ed. Selene.
  • Glidden, S. (2018) Israel verstehen in 60 Tagen oder weniger. Berlin: Reprodukt.
  • Glowacki, P. & Hendry, J. (2004). Images of America: Hull-House. Charleston: Arcadia.
  • Graham, C., Payette, J., Sabelhaus, A., Schultz, R. L., & Zelasko, J. (o.J.). Hull House Songs by Eleanor Smith.Link 5.11.2020.
  • Gregoratto, F. (2018). Feministische Philosophie. In: M. G. Festl (Hrsg.), Handbuch Pragmatismus (S. 363–369). Stuttgart: J.B. Metzler.
  • Grimm, R. T. (1997). Forerunners for a Domestic Revolution: Jane Addams, Charlotte Perkins Gilman, and the Ideology of Childhood, 1900-1916. Illinois Historical Journal, 90 (1), 47–64.
  • Hamington, M. (2009). The social philosophy of Jane Addams. Urbana, Ill. [u.a.]: Univ. of Illinois Press.
  • Hamington, M. (2010). Feminist Interpretations of Jane Addams. Pennsylvania State University Press.
  • Harvey, B. C. (2015). Jane Addams: Social Worker and Nobel Peace Prize Winner. Berkeley Heights, NJ: Enslow Publishers.
  • Haskell, T. L. (1977). The Emergence of Professional Social Science. The American Social Science Association and the nineteenth-century crisis of authority. Urbana, Ill.: University of Illinois Press.
  • Holbrook, A. S. (1895/2007). Map Notes and Comments. In: Residents of Hull-House, a Social Settlement (Hrsg.), Hull-House Maps and Papers. A Presentation of Nationalities and Wages in a Congested District of Chicago, Together with Comments and Essays on Problems Growing Out of the Social Conditions (S. 53–72). Urbana: University of Illinois Press. Abrufbar unter:Link [06.11.2020].
  • Jackson, S. (2000). Lines of Activity: Performance, Historiography, Hull-House Domesticity. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
  • Joas, H. (2012). Praktische Intersubjektivität : die Entwicklung des Werkes von George Herbert Mead. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Johnson, M. A. (Hrsg.). (1989). The Many Faces of Hull-House: The Photopraphs of Wallace Kirkland. Urbana, Chicago: Univ. of Illinois Press.
  • Karpf, M. J. (1925). The Relation Between Sociology and Social Work. In: Social Forces, 3 (3), 419–427.
  • Keller, R. (2012). Das Interpretative Paradigma. Eine Einführung. Wiesbaden: Springer VS.
  • Knoll, M. (2018). Anders als gedacht. John Deweys Erziehung zur Demokratie. Paralleltitel: Differently than thought. John Dewey‘s education for democracy. In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018), H. 5, S. 700-718.
  • Konrad, F.-M. (2018). The School is a special social Community. John Deweys Theorie der Schule. In: Konrad, Franz-Michael/ Knoll, Michael (Hrsg.). John Dewey als Pädagoge: Erziehung - Schule - Unterricht. - Bad Heilbrunn : Klinkhardt, S. 147-183.
  • Langner-Pitschmann, A. (2018). John Dewey. In: M. G. Festl (Hrsg.), Handbuch Pragmatismus (18-26). Stuttgart: J.B. Metzler.
  • Lengermann, P. & Niebrugge, G. (2007). Thrice Told. Narratives of Sociology’s Relation to Social Work. In: C. Calhoun (Hrsg.), Sociology in America (S. 63–114). University of Chicago Press.
  • Mead, G. H. (1987). Das »Social Settlement« - seine Grundlage und Funktion (1907/08). In: George Herbert Mead: Gesammelte Aufsätze Bd. 2. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp. S. 391–396.
  • Miethe, I. (2012). Forschung in und um Hull-House als Beispiel einer frühen Sozialarbeitsforschung. In: K. Bromberg, W. Hoff & I. Miethe (Hrsg.), Forschungstraditionen der Sozialen Arbeit. Materialien, Zugänge, Methoden (S. 113–129). Opladen: Barbara Budrich.
  • Montiegel, J. (o. J.). Projekt Dewey. Zu Deweys Begriff von Erfahrung und Lernen, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg.Link [05.11.2020].
  • Neubert, S. (2004). Pragmatismus - thematische Vielfalt in Deweys Philosophie und in ihrer heutigen Rezeption. In: L. A. Hickman (Hrsg.), John Dewey. Zwischen Pragmatismus und Konstruktivismus (Interaktionistischer Konstruktivismus, Bd. 1). Münster: Waxmann.
  • Nungesser, F. (2018). George Herbert Mead. In: M. G. Festl (Hrsg.), Handbuch Pragmatismus (S. 27–34). Stuttgart: J.B. Metzler.
  • Oelkers, J. (2006, Oktober). Vorlesung Pragmatismus und Pädagogik im WS 2006/2007 [05.11.2020].Link .
  • Park, R. E. & Burgess, E. W. (1969). Introduction to the Science of Sociology : including the original index to basic sociological concepts. Chicago [u.a.]: Univ. of Chicago Press.
  • Pinhard, I. (2009). Jane Addams: Pragmatismus und Sozialreform : pädagogische Theorie und Praxis der Progressive Era. Opladen [u.a.]: Budrich UniPress.
  • Reiter, B. (2019, 30. August). A year of progress for Chicago labor honors 125th anniversary of the Pullman Strike. Chicago Suntimes.Link [05.11.2020].
  • Residents of Hull-House, a Social Settlement (Hrsg.). (1895/2007). Hull-House Maps and Papers. A Presentation of Nationalities and Wages in a Congested District of Chicago, Together with Comments and Essays on Problems Growing Out of the Social Conditions. Urbana: University of Illinois Press.
  • Rhode, D. L. (2019). Character. What it means and why it matters. New York: Oxford University Press.
  • Rieger-Ladich, M. (2019). Demokratie und Erfahrung. In: Rieger-Ladich, M.: Bildungstheorien zur Einführung. Hamburg: Junius Verlag, S.70-81.
  • Rumens, N. & Kelemen, M. (2010). American Pragmatism and Feminism: Fresh Opportunities for Sociological Inquiry. Contemporary Pragmatism, 7 (1), 129–148.
  • Schultz, R. L. (2007). Hull-House maps and papers. A presentation of nationalities and wages in a congested district of Chicago, together with comments and essays on problems growing out of the social conditions. Urbana, Ill.: Univ. of Illinois Press.
  • Seigfried, C. H. (1996). Pragmatism and Feminism. Reweaving the Social Fabric.
  • Seigfried, C. H. (1999). Socializing Democracy: Jane Addams and John Dewey. Philosophy of the Social Science, 29 (2), 207–230.
  • Shields, P. (2017). Jane Addams: Progressive Pioneer of Peace, Philosophy, Sociology, Social Work and Public Administration. Cham: Springer International Publishing..
  • Shoemaker, L. M. (1998). Early Conflicts in Social Work Education. In: Social Service Review, 72 (2), 182–191.
  • Sinclair, U. (2014). Der Dschungel. Zürich: Unionsverlag.
  • Small, A. W. & Vincent, G. E. (1894). An Introduction to the Study of Society. New York: American Book Co.
  • Strübing, J. (2005). Pragmatistische Wissenschafts- und Technikforschung. Theorie und Methode. Frankfurt a. M.: Campus.
  • Suhr, M. (2016). John Dewey zur Einführung. Hamburg: Junius.
  • Sullivan, S. (2001). Living across and through Skins: Transactional Bodies. Pragmatism and Feminism. Bloomington.
  • Trattner, W. I. (1979). From Poor Law to Welfare State. A History of Social Welfare in America. New York: Free Press.
  • Webb, G. M. (12/2010). Origins and philosophy of the Butler Art Gallery and Labor Museum at Chicago Hull-House, The Unversity of Texas at Austin.
  • Wendt, W. R. (2017). Geschichte der Sozialen Arbeit 2. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.
  • Westbrook, R. B. (1993). John Dewey and American Democracy. Cornell University Press.